Titulka » O zdraví » Zdravie » Práve čítané:

Ovocie a zelenina znižujú riziko vzniku rakoviny

31. August 2010 O zdraví, Zdravie Žiadne komentáre

Ovocie a zelenina znižujú riziko vzniku rakoviny

Foto: SITA, AP
BRATISLAVA 31. augusta (SITA) – Konzumácia rôznych druhov ovocia a zeleniny prispieva k zníženiu rizika vzniku rakoviny pľúc u fajčiarov. "Hoci prestať s fajčením je najdôležitejšou prevenciou pred rakovinou pľúc, toto riziko redukuje aj ovocie a zelenina," uviedol H. Bas Bueno-de-Mesquita z holandského Národného inštitútu verejného zdravia a životného prostredia. Najnovšia štúdia skúmala 450-tisíc Európanov, z ktorých 1600 diagnostikovali rakovinu pľúc. Ukázalo sa, že dôležitejšia, než kvantita, je rozmanitosť skonzumovaného ovocia a zeleniny. Výskumníci sa zamerali na 14 bežne dostupných druhov ovocia a 26 druhov zeleniny v čerstvej, sušenej alebo zaváranej forme. "Ovocie a zelenina obsahuje množstvo rozličných bioaktívnych zložiek a je dôležité si uvedomiť, že netreba jesť len odporúčané množstvá, ale skúsiť tieto bioaktívne produkty kombinovať a konzumovať širokú škálu," vysvetlil Bueno-de-Mesquita.

Z rôznych druhov rakoviny pľúc sa kombinovanie ovocia a zeleniny najlepšie osvedčilo ako prevencia spinocelulárneho karcinómu pľúc. "Toto je po prvý raz, čo štúdia dokázala, že pred kvantitou stojí rôznorodosť ovocia a zeleniny," uviedol Stephen Hecht z redakčnej rady časopisu Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention. "Výsledkom je veľmi zaujímavý ochranný efekt pre fajčiarov. Na svete je stále viac ako miliarda fajčiarov a mnoho z nich pre závislosť od nikotínu nedokáže prestať fajčiť, aj keď veľmi chce. Ale napriek týmto zisteniam je nutné neustále pripomínať, že jediná istá cesta, ako znížiť riziko vzniku rakoviny pľúc, je vynechať tabak vo všetkých formách," dodal Hecht.

SITA

Neexistujú podobné správy.

© SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.

pošli na vybrali.sme.sk

banner


Vyhľadávanie:

banner
banner

Počasie

banner

Diskusia k článku:

Najnovšie diskusie:

  • Jenaya: I could watch Schlinder's List and still be happy after reading this....
  • Renáta: Zvýšená cena od SPP ma neprekvapuje. Našťastie prostredníctvom portálu energouspora.sk som zmenila dodávateľa a mám garantované zníženie ceny o 6% opr...
  • Renáta: Osobne si myslím, že toto je neskutočne veľký krok späť!! (a nie prvý, ktorý táto vláda urobila) Mladí ľudia by mali byť podporovaní v učení sa cudzíc...
  • rmvn: Pápež nepovolil používanie prezervatívov, ale ospravedlnil umysel prostituta, ktorý chce zabrániť šíreniu HIV Vážení a ctení .. drahé Božie Deti - br...
  • hotspaces: Na jednej strane je to smutné, že končia psy v hrncoch ale na Slovensku je typické jedlo halušky a u romoch je to psý paprikáš...