Titulka » Hi-Tech » Vesmír » Práve čítané:

Slovenský výskum môže pomôcť životu v kozme

21. Júl 2010 Hi-Tech, Vesmír Žiadne komentáre

Slovenský výskum môže pomôcť životu v kozme

Foto: SITA, AP
BRATISLAVA 21. júla (SITA) – Aj vďaka slovenskému výskumu je predstava života ľudí vo vesmíre reálnejšia. Výskumníci z Ústavu genetiky a biotechnológií rastlín SAV pestovaním sóje a ľanu v rádioaktívnej černobyľskej oblasti zistili, že rastliny sa dokážu prispôsobiť životu v rádioaktívnom prostredí. Podľa vedúceho výskumnej skupiny Martina Hajducha, ktorý dnes výsledky výskumu prezentoval na tlačovej besede, to do budúcna môže znamenať využitie týchto plodín vo vesmíre. Novinári z vedeckého časopisu New Scientist totiž prišli na to, že budúci vesmírni cestovatelia, ktorí budú potrebovať rastliny odolné voči vesmírnemu žiareniu, by sa mohli o poznatky našich výskumníkov oprieť. Hajduch túto predstavu síce označil za science fiction aplikáciu výskumu, jedným dychom však dodal, že časom sa môže zmeniť na realitu.

Slovenská výskumná skupina v spolupráci s ukrajinskou stranou skúmala adaptáciu proteínov rastlín v oblasti Černobyľu, kde pred dvadsiatimi štyrmi rokmi vybuchla jadrová elektráreň. Výskumníci založili dve políčka, jedno v rádioaktívnej oblasti do päť kilometrov od elektrárne, druhé v kontrolnej nekontaminovanej oblasti. Spočiatku to bolo sto kilometrov od Černobyľu, neskôr ho presunuli do oblasti desať kilometrov od vybuchnutej elektrárne.

"Pointa nášho výskumu je v porovnaní rastliniek na kontaminovanom a nekontaminovanom políčku. Na základe toho zisťujeme, aké sú rozdiely, akú sú proteíny v rastlinách", vysvetlil svoju prácu Hajduch. Na základe porovnaní rastlín z oboch oblastí výskumníci zisťujú, čo sa deje, keď sa rastliny prispôsobujú zvýšenej rádioaktivite. " Za pomoci analýzy proteínov sme zistili, že v semenách ľanu sa akumuluje ešte menej rádioaktivity ako v sójových semenách a potvrdili zmenenú akumuláciu proteínov, ktoré produkujú betaín. Ten je známy ochrannými účinkami proti ionizujúcemu žiareniu v ľudskej krvi," prezentoval najnovšie výsledky Hajdúch.

Zistenia výskumníkov možno vyžiť už dnes. Pestovanie sóje a ľanu totiž pomáha odstraňovať škodliviny z oblastí zamorených rádioaktivitou. Výskumná skupina by mala vo výskume pokračovať ďalej, momentálne sa na to hľadajú financie a pripravuje sa publikácia, ktorá zhrnie doterajšie poznatky.

SITA

Neexistujú podobné správy.

© SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.

pošli na vybrali.sme.sk

banner


Vyhľadávanie:

banner

Počasie

banner

Diskusia k článku:

Najnovšie diskusie:

  • Jenaya: I could watch Schlinder's List and still be happy after reading this....
  • Renáta: Zvýšená cena od SPP ma neprekvapuje. Našťastie prostredníctvom portálu energouspora.sk som zmenila dodávateľa a mám garantované zníženie ceny o 6% opr...
  • Renáta: Osobne si myslím, že toto je neskutočne veľký krok späť!! (a nie prvý, ktorý táto vláda urobila) Mladí ľudia by mali byť podporovaní v učení sa cudzíc...
  • rmvn: Pápež nepovolil používanie prezervatívov, ale ospravedlnil umysel prostituta, ktorý chce zabrániť šíreniu HIV Vážení a ctení .. drahé Božie Deti - br...
  • hotspaces: Na jednej strane je to smutné, že končia psy v hrncoch ale na Slovensku je typické jedlo halušky a u romoch je to psý paprikáš...